کد مطلب:29184
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:33
درباره پيدايش تشيع و تسنن بعد از پيامبر(ص) بنويسيد و اين كه كدام يك از نظريات درست است
شيعه به عنوان گروهي كه به امام علي(ع) عشق و محبت ميورزند و از حضرت پيروي ميكنند و به جانشيني او پس از پيامبر (ص) اعتقاد دارند، در زمان پيامبر(ص) وجود داشت و پيامبر(ص) بارها از اين عده به خوبي ياد كرد، از جمله فرمود: اينها گروه رستگاران در قيامتند.
اما به عنوان يك مكتب و مذهب بعداً پيدا شد، چون طرف مقابل، يعني سني و مكتب اهل سنت در چند دهه بعد از رحلت پيامبر(ص) به وجود آمد. آن گاه كه اهل سنت (گروهي كه به سنت خلفاي راشدي به ويژه سنت عمر وفادار ماندند) و مذهب سني پيدا شد، در برابر شيعه به عنوان يك مذهب جلوه نمود.
توضيح: در زمان پيامبر(ص) چون مسلمانان از نظر مذهبي وحدت داشتند و چند دسته نبودند. در امور مذهبي و ديني اختلاف خاصي رخ نداده بود. بعد از رحلت پيامبر(ص) اختلاف پيش آمد كه مسأله جانشيني مطرح شد. طبق رهنمودهاي پيامبر(ص) ميبايست علي(ع) امام و زمامدار مسلمانان ميشد و مسلمانان در امر ديني و دنياي خويش وظيفه داشته از حضرت اطاعت كنند. (مرجعيت سياسي علمي و ديني) اما گروهي از فرمان پيامبر سرپيچي نمودند و جريان انحرافي سقيفه بني ساعده را به وجود آوردند. از اين پس مسلمانان در نحوه جانشيني پيامبر دو دسته شدند: دستهاي طرفدار مكتب خلفا و دستهاي طرفدار مكتب اهل البيت(ع).
اختلاف سياسي از ريشه عقيدتي برخوردار بود، چون مكتب اهل البيت، امامت را در زمره اصول و امور اعتقادي دانسته و به مرجعيت علمي اهل بيت معتقد بود، اما مكتب خلفا آن را انكار ميكند.
در اين انشعابات مذهبي اموري از جمله مرجعيت سياسي و مرجعيت ديني اهل بيت و عدالت صحابه نقش اساسي دارند. ما معتقديم كه به مقتضاي كلام خدا در قرآن، اهل بيت پيامبر(ص) مطهر و معصوم از خطا هستند(1) و به مقتضاي روايت نبوي (حديث ثقلين) همطراز و همراه قرآن اند و تمسك به آنان لازم و واجب است. بنابراين پيروي از مكتب اهل بيت درست و لازم است.
براي رعايت اختصار به همين اندازه بسنده ميشود، اگر خواهان اطلاعات بيشتر هستيد، به اين كتابها مراجعه نماييد.
1 - شيعه در اسلام، اثر علامه سيد محمد حسين طباطبايي،
2 - نشانههاي دو مكتب، اثر علامه سيد مرتضي عسكري،
3 - شيعه در اسلام اثر محمد رضا مظفر،
4 - نقش ائمه در احياي دين، اثر علامه سيد مرتضي عسكري.
پينوشتها:
1 - احزاب (33) آيه 33.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.